onsdag 11 februari 2009

80-tals favorit

När jag var liten var Fläskfilé Provencale bland det festligaste jag visste. Mamma och pappa brukade laga det på lördagkvällarna eller när vi hade gäster. Efter att inte ha ätit denna rätt på flera år kom jag att tänka på den häromveckan. Fortfarande 2009 är detta en fullträff! Enkelt att tillaga, ganska hälsosamt och doftar ljuvligt när den tillagas. Jag hittade en ny (?) ekologisk buljong på ICA utan smakförstärkare som jag använde. Ekologiska rotfrukter är också gott att använda.

Fläskfilé Provencale
4 pers.

fläskfilé, putsad och fin
salt, peppar, paprikapulver
vitlöksklyftor

1 stor gul lök
4 morötter
8 potatisar
torkad timjan
5-8 dl kycklingbuljong
färsk hackad persilja

Skiva löken och stek den på låg värme i smör och olja några minuter. Skiva morötter och potatis. Varva lök och rotsaker i en ugnsform. Krydda med salt, peppar och timjan. Häll över buljongen. Grädda i 200 graders värme tills allt börjar mjukna. Jag tror det tog ca 40 min.

Under tiden förbereder du köttet. Skär små fickor i filén och stick in små vitlöksbitar. Det är gott med mycket vitlök! Krydda rejält med salt, peppar och paprikapulver. Bryn filén runt om i lite smör.

Ta ut formen och lägg på fläskfilén. Grädda ca 15-20 min eller tills köttet är genomstekt. Strö över klippt persilja.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ser jättesmarrigt ut!Trevlig blogg:)

Carolines favoriter sa...

Tack Nina! Jag lovar att det är urgott!