fredag 30 januari 2009

Soppa med scones

Syrran har varit och bott hos oss två nätter denna veckan. Mysigt att få vardagshänga tillsammans. Häromkvällen bjöd jag på potatis- och purjolökssoppa och nybakade scones. Jag tog sconesreceptet från min gamla hemkunskapsbok men ersatte det mesta av vetemjölet med dinkelmjöl, fullkornsdinkel och krossade linfrön. Lite nyttigare och mycket godare. Ett bra tips är även att ta lite mer bakpulver än vad som står i receptet, då blir de sådär härligt puffiga och fluffiga. Receptet på soppan är lite annolrunda än andra potatis- och purjolöksrecept eftersom man kokar grönsakerna i mjölk. På så sätt blir soppan slät och krämig.

Potatis- och purjolökssoppa
1 1/2 purjolök
6 potatisar
smör
7 dl hönsbuljong
3 dl mjölk (lättmjölk går bra)
salt, vitpeppar
1 1/2 dl gräddfil

Skala och skiva potatisarna ganska tunt. Strimla purjolökarna. Fräs allt i smör på svag värme i en kastrull några minuter, utan att de tar färg. Tillsätt buljongen och mjölken. Låt koka under lock på svag värme tills potatisen faller sönder. Mixa soppan slät och salta och peppra. Häll i gräddfilen och låt soppan koka upp.

Kanske inget typiskt fredagstips men ett utmärkt onsdagtips! Nu ska jag ta en powernap för att senare bjuda tjejerna på paj, vin och Let's Dance. Vad lagar du ikväll? Trevligt helg!

1 kommentar:

J sa...

Nu ska jag laga efter detta gamla receptet! Ska du inte ta upp bloggen igen? Den är ju superfin!