söndag 25 januari 2009

Pad thai

Min absoluta favorit när vi hämtar thaimat är Pad thai - stekta nudlar med kyckling. Jag lagar ganska sällan thaimat själv eftersom jag bestämt hävdar att thailändarna gör det allra bäst. Ikväll vågade jag mig ändå på att testa att göra hemmagjord Pad thai och det blev (överraskande) hur gott som helst! Jag tror att sesamoljan och fisksåsen är hemligheten. Gillar du thai? Då måste du testa detta. Äkta Pad thai innehåller böngroddar, så det kan du lägga till om du gillar det.

Pad thai
3-4 port.

2 kycklingfiléer, strimlade
250 g breda risnudlar
1/2 purjolök, strimlad
1 bit vitkål, grovt strimlad
1 charlottenlök, fint hackad
2 vitlöksklyftor, fint hackade
3 ägg, uppvispade
sesamolja
1/2 tsk chiliflakes
2 msk fisksås
2 msk råsocker
2 msk färskpressad limejuice
1 dl grovt hackade jordnötter
kikkoman soja
färsk koriander

Koka nudlarna enligt anvisning på förpackningen. Spola dem i kallt vatten och låt rinna av. Blanda fisksås, socker och limejuice i en skål. Fräs vitlök, lök, kål och purjo i en stekpanna. Tillsätt äggen efter några minuter och rör med en trägaffel tills äggen stelnat. Lägg äggröran på en tallrik. Häll lite sesamolja i pannan och stek kycklingstrimlorna i chiliflakes. Tillsätt soja efter smak. Tillsätt sedan nudlarna, äggröran och fisksåsblandningen i pannan. Blanda väl. Strö över jordnötterna och toppa med grovt hackad koriander. Servera med citronklyftor.

3 kommentarer:

Unknown sa...

HEj Carro,

låter jättegott. Kanske hit man ska gå de där dagarna när hjärnan hittar noll inspiration...

Hoppas allt är bra med dig,
Kram
Malin

Elisabeth sa...

Hej! Ser att inlägget är gammalt men jag snor detta recept om det går bra. Kommer också rekomendera det i min blogg om det smakar bra ;) Men jag länkar naturligtvis hit. Hoppas du inte misstycker!

Elisabeth sa...

Hej! Ser att inlägget är gammalt men jag snor detta recept om det går bra. Kommer också rekomendera det i min blogg om det smakar bra ;) Men jag länkar naturligtvis hit. Hoppas du inte misstycker!