tisdag 20 januari 2009

Jag behöver chokladfavoriten

Jag är nog inte ensam om att med jämna mellanrum få ett enormt chokladsug. Ett sug som säger JAG MÅSTE ÄTA CHOKLAD NU. Så var fallet denna tisdagkväll. Nu har jag slängt ihop min favoritkladdkaka som jag brukar kalla Chokladfavoriten - så kallades nämligen grundreceptet som kommer från en av mammas receptbroschyrer från tidigt 80-tal. Här i en något förnyad tappning. Kombinationen choklad och salt är enastående. Prova!

Chokladfavoriten

100 g smör
5 msk kakao
1 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk vaniljsocker
2 ekologiska ägg
1 dl strösocker
2 dl råsocker
1/2 tsk salt

Smör och blå vallmofrön till formen

Smällt smör i en kastrull. Tillsätt övriga ingredienser. Smöra en form med löstagbar kant och strö i rikligt med blå vallmofrön. Grädda i 175 grader, ca 30-40 min. Servera med vaniljglass.

Nu blir det chokladkaka och Bond. Önskar mina kära bloggläsare en skön kväll!

1 kommentar:

J sa...

E inte detta Ankans gamla recept från när vi var typ 15? Måste fråga henne om det :)