onsdag 24 juni 2009

Snabb moussaka

En av mina absoluta favoriträtter är moussaka. Och då snackar vi inte den smaklösa svenska varianten gjord av potatis utan en mustig grekisk med aubergine. Egentligen brukar jag göra en mer avancerad moussaka men ikväll slängde jag ihop denna enklare variant. Kanske inte så grekisk i kryddningen men väl så god. För den som inte kör GI och gillar grädde i maten funkar det säkert lika bra med mjölk.

Moussaka
4 port

2 stora auberginer
600 g nötfärs
1 fint hackad gul lök
pressad vitlök i massor (förkyld som jag är)
garam masala, chilipulver, paprikapulver
timjan
en skvätt vitt vin
1 burk krossade tomater
en skvätt balsamvinäger
1 tsk Canderel strö
salt, nymalen svartpeppar
3 dl grädde
riven ost

Skär auberginen i skivor och bryn dem på båda sidor i lite olivolja. Salta. Bryn köttfärs och lök. Tillsätt tomater, kryddor, balsamvinäger och Canderel. Låt småputtra tills vätskan kokat ihop. Varva aubergine och köttfärs i en form. Häll över grädden och toppa med osten. In i ugnen i 175 grader ca 30 min. Servera med en härlig sallad.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det måste vara teskeden Canderel som gör det ;) /sis

Anonym sa...

Åh, det lät ju jättesmaskigt!! Kommer ni till Götet i sommar..? Kram //Maddie

Carolines favoriter sa...

Hej Maddie!
Vi bör absolut komma till Götet i sommar. Imorgon bär det av till Orust för en veckas semester. Om ni har lust är ni hjärtligt välkomna att komma och hälsa på oss! Kram

Matlust sa...

Åh, Vad mumsigt! =)