tisdag 9 juni 2009

Torskrygg med dill, zuccini och tomater

Andra dagen på min GI rivstart är igång. Den största förändringen för mig måste vara att gå upp tidigare än vanligt och äta en rejäl frukost. Dagens frukost: omelett på 2 ägg, 3 skivor rökt skinka, 1/2 avokado och 1 tomat, ett glas C-vitamin brus. Ytterligare en förändring är att jag nu så ofta som möjligt kommer att cykla till jobbet (7 km enkel väg), vilket än så länge känns som den bästa starten man kan få!

Gårdagens middag blev detta:

Torskrygg med dill, zuccini och tomater
4 port.

4 torskryggar (el. annan vit fisk)
2 dl grädde
1 zuccini
körsbärstomater
en bunte dill
2 dl buljong (jag körde skaldjurfond)
1 tsk dillfrön
salt och svartpeppar

Till servering: grönsallad och ångkokt broccoli

Lägg fisken i en ugnssäker form. Salta. Koka upp grädde, buljong och dillfrön. Tillsätt hälften av dillen. Häll grädden över fisken och gratinera i ugnen i 200 grader tills fisken är genomstekt (ca 25 min). Skär zuccinin i tärningar, halvera tomaterna. Fräs zuccinin i en skvätt olivolja, tillsätt tomaterna mot slutet. När fisken nästan är klar, häll över grönsakerna och toppa med resten av dillen. Salta och peppra. Eftersom detta är en ganska mild rätt i smaken kan det nog vara gott att tillsätta lite chiliflakes om man gillar det lite mer spicy.

Inga kommentarer: