tisdag 16 juni 2009

Tjöttfäss

Tjöttfäss - så kallas köttfärs i Göteborg. Och folk mobbar oss skåningar!

Ikväll lagade jag köttfärsfyllda auberginer, istället för köttfärssås och spagetti som jag egentligen ville ha. GI-vänligare alternativ. Jag utgick från ett recept från giviktkoll men tillsatte lite mer kryddor. Så här gjorde jag:

Köttfärsfyllda auberginer
4 port.

2 stora auberginer
500 g köttfärs
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
1 burk krossade tomater
garam masala
spiskummin
chilipulver
salt, svartpeppar
1 ägg
saft från 1/2 citron
riven parmesanost

Sätt ugnen på 200 grader. Förväll de hela auberginerna i vatten i ca 5 min. Dela dem på längden och gröp ut fruktköttet, lämna 5 mm skal kvar. Hacka fruktköttet. Fräs finhackad lök och vitlök i lite smör. Fräs sedan färsen och tillsätt fruktköttet från auberginen. Tillsätt tomater, kryddor och låt koka ihop några minuter. Fyll aubergineskalen. Vispa ihop ägg och citron. Häll äggstanningen över köttet och toppa med riven parmesan. Grädda ca 20 min.

5 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Mums, vilka goda. Jag brukar göra något liknande på squasch!
Hälsar fröken Dill

Carolines favoriter sa...

Tack för tipset. Då ska jag testa squasch nästa gång!

Anonym sa...

Det såg riktigt gott ut! Det ska jag göra någon dag snart! Ha en riktigt bra dag!
Kram Maddie

Carolines favoriter sa...

Välkommen till bloggen Maddie! Glad midsommar! Kram

M sa...

Detta blir vår middag ikväll!