tisdag 2 december 2008

Tyskland inspirerar



När jag flyttade till Tyskland för ett antal år sedan blev jag förvånad av att tyskarna serverade fantastiskt goda sallader. Man kopplar ju snarare tysk matkultur till tung mat som Schweinehaxe, Sauerkraut, Knödel och Sauerbraten. Utöver denna klassiska matkultur har Tyskland mycket att erbjuda när det gäller mat och restaurangutbud. Och som sagt, jag har aldrig ätit så goda, matiga sallader som när jag bodde i Tyskland. Inspirerad av alla tyska dressingar jag har provat, kommer här en italieninspirerad tysk ruccoladressing!

Carolines ruccoladressing

En rejäl näve ruccola
Ca 1 dl naturell yoghurt el. filmjölk
en skvätt olivolja
saft från ½ citron
en knivsudd cayennepeppar
1/2 msk honung
flingsalt, svartpeppar

Kör alla ingredienserna i mixer alt. använd mixerstav. Smaka av med salt och peppar.

Gör en god sallad med dina favoritingredienser – exempelvis blandad sallad, rivna morötter, tomater, avokado, sugar snaps, rostade nötter, torkade tranbär, fint hackad rödlök, fint hackad paprika. Häll över dressingen och blanda ordentligt. Hyvla över rikligt med parmesanost. För den som vill ha en ännu mer matig sallad – stek lövbiff, skuren i tunna skivor, i olivolja, fint hackad chili och vitlök och färsk rosmarin. Salta och peppra. Fördela köttet på salladen.

Heja Tyskland!

3 kommentarer:

Fröken A sa...

Mmmmmm. Den där ska jag banne mig prova. Den låter god och fräsch. Den kan man säkerligen ha som en liten vinägrette i soppor också. Vilken fin blogg du har! Stor kram

Fröken Dill sa...

Yoghurt-dressing, vilket bra tips. Det låter jättegott! Jag börjar tröttna lite på olja och vinäger-varianten.

Hälsar fröken Dill

Unknown sa...

Låter mycket god, den måste jag prova! Du har helt rätt angående sallader och man "glömmer" ofta att det tyska köket innehåller mer än Bratwurst och Schweinshaxe. Vi var på "Christkindlmarkt" i Nürnberg igår och då blev det till lunch en god sallad med stekta Putenstreifen och en god senapsdressing!Roligt att träffas hos Ullis förresten:-) Kram Kristina