torsdag 18 december 2008

Enklaste brödet

Brödutbudet i de svenska livsmedelbutikerna är enligt min mening under all (!) kritik. Även om de svenska brödtillverkarna försöker framhäva fullkorn, hälsa, Omega 3 etc. på förpackningen blir jag ytterst skeptiskt när jag läser innehållsförteckningen mer noggrant. Brödet är rent ut sagt fullt med skräp. Personligen har jag nog dragit ned min köpbrödskonsumtion med minst 75% det senaste året. Istället ersätter jag bröd med andra kolhydrater eller bakar jag eget, naturligt, gott bröd. Hur enkelt som helst. Prova.

Carolines favoritbröd
2 st

4, 5 dl dinkelmjöl
5 dl grahamsmjöl
2 dl vetegroddar
2 dl havrekross
1,5 dl vetekli
1,5 dl grovt rågmjöl
1,5 tsk salt
1 tsk brödkrydda
5 tsk bikarbonat

Blanda 1 l lättfil med 1,5 dl brödsirap

Blanda de torra ingredienserna i en stor bunke. Tillsätt filblandningen. Häll upp i avlånga, bröade formar. Grädda i 2 h i 175 grader, täck formarna med folie mot slutet.

Tycker du att det är väl många olika brödsorter? Första gången är det mycket att släpa hem men sen finns ju allt hemma till nästa bak. Det går finfint att variera mjölsorterna, mitt bröd brukar smaka olika varje gång beroende på vilka mjölsorter jag har hemma. Det går bra att ersätta med havregryn. Tillsätt även gärna olika fröer eller nötter, t ex solros, valnötter eller pumpakärnor. Linfrön är bra för magen!

Inga kommentarer: