måndag 8 december 2008

Gyllene morotssoppa



Jag är genomförkyld och behövde en pigg vitaminkick ikväll. Det blev min favoritsoppa, nämligen morotssoppa. Så mycket godare än det låter. Ska du testa att laga en enkel och god soppa - prova detta receptet. Glöm inte att njuta av doften när man fräser grönsakerna. Färgen på soppan varierar efter vilka morötter man använder. Oj, vad jag låter präktig. Men kom igen nu, testa soppan snälla!

Gyllene morotssoppa
4-5 pers.

1 kg morötter, skurna i 1 1/2 cm slantar
2 gula lökar, tunnt skivade
2 vitlöksklyftor, krossade
rapsolja
2 lagerblad
vitpeppar
cayennepeppar
chilipulver
ca 2 l vatten
4 grönsaksbuljongtärningar

crème fraîche
rivet citronskal

Bryn morotsslantar, lök, vitlök och lagerblad i en stekpanna i 5 min. Lägg över grönsakerna i en stor gryta och tillsätt vatten, buljongtärningar och kryddor. Låt sjuda under lock i 15-20 min tills morötterna är mjuka. Mixa med mixerstav eller kör i mixer. Koka upp soppan snabbt. Smaka av. Häll upp i skålar och tillsätt en klick crème fraîche och strö över citronskalet.

Inga kommentarer: