fredag 12 december 2008

Linser är gott



Bilden ovan är dålig, jag vet. Om jag varit tillräcklingt snäll kanske tomten kommer med en ny kamera i julklapp...

Det pratas mycket om GI. Jag tror knappast att GI är en trend, att äta långsamma kolhydrater gör oss starkare och piggare. Ett alternativ till dinkel, fullkornspasta och bulgur är linser. Är du skeptisk till linser? Det var jag också - innan jag testade detta.

Linser med spenat och citron

Koka gröna linser i grönsaksbuljong enligt förpackningens beskrivning. Ta kastrullen från plattan och tillsätt en påse färsk spenat. Rör i grytan tills spenaten har krympt och blivit ljummen. Tillsätt din bästa olivolja och pressa över rikligt med pressad citron. Krydda med nymalen svartpeppar och salt. Om du har färska kryddor hemma (exempelvis basilika), hacka dem grovt och tillsätt i linsröran.



Linserna passar utmärkt tillsammans med lax eller kyckling. Själv gjorde jag honungsmarinerade kycklingklubbor till. Ett gott och billigt alternativ till kycklingfilé.

Inga kommentarer: