lördag 15 november 2008

Skånsk gåsamiddag

Läs gärna detta inlägg på skånska. Det blir roligare då.

Igår var jag på Rådhuskällaren i i Malmö och åt redig skånsk gåsamiddag. Trots att jag är hundra procent skånska minns jag inte att jag har ätit gås någon gång. Mamma brukar bjuda på kalkon istället, som för övrigt brukar vara himmelskt god. Igår bjöds det enligt tradition på svartsoppa till förrätt. Inte heller svartsoppa hade jag testat innan. För er som inte känner till svartsoppa är den som namnet avslöjar helt svart. Soppan lagas av bland annat buljong, skånskt gåsablod och piffas med sirap, sprit, nejlika, ingefära och kryddpeppar. Jag kan erkänna att jag är ganska stolt över att jag vågade prova denna skånska delikatess. Hur smakade den då? Tja, pepparkaka kan man väl säga. Svart. Blodkorv i flytande form. Mäktig. Betyg 1/5. Gåsen var desto godare. Jag har sedan jag var liten älskat kött, potatis och sås och det var exakt vad som bjöds på igår. Får ni tillfälle att äta gåsamiddag ska ni absolut göra det. Till efterrätt blev det vaniljsås med äppelkaka. Jag är fortfarande mätt.

Inga kommentarer: