fredag 21 november 2008

Kanelbullebak

Bakade syndigt goda kanelbullar höromdagen. Tyvärr (eller tur) fick jag själv bara smaka en, resten skulle nämligen bjudas bort. Många gånger kan man dra ner på fettet i recept men när det gäller bakning är jag ytterst skeptisk. Är man sugen på kladdkaka så är man sugen på riktig (!) kladdkaka och ingen småtorr chokladkaka där smöret ersatts med kesella. Samma sak gäller kanelbullar. Här bjuder jag på mitt favoritrecept på kanelbullar - som ursprungligen är mammas recept från 70-talet.

Kanelbullar
30-40 st

Deg:
150 g smör el. margarin
1/2 l mjölk
50 g jäst
1/2 tsk salt
1/2 dl socker
10-15 dl vetemjöl

Fyllning:
150 g smör
1 1/2 dl socker
4 tsk kanel

Pensling: 1 ägg, pärlsocker

Smält matfettet, häll i mjölken och värm till 37-40 grader. Smula sönder jästen i en degbunke och lös upp den med en del av degspadet. Häll i resten. Tillsätt salt, socker och det mesta av mjölet. Knåda väl och ställ sedan degen att jäsa under bakduk till dubbel storlek. Ca 30-40 min.

Kavla ut degen till ett rektangulärt stycke. Bred på fyllning med en slickepott. Rulla ihop degen till en rulle och skiva snurrorna. Låt jäsa i appersformat på plåt, ca 20-30 min. Pensla med ägg och strö över pärlsocker. Grädda i 250 grader ca 8-10 min.


Inga kommentarer: