söndag 16 november 2008

Lasagne & Annas chokladsmask

Igår kväll hade vi middag med ett gäng vänner. En mycket skön och rolig lördagkväll! Efter middag och drinkar gick vi vidare till Koi här i Malmö. Alltid trevligt häng på Koi.

Tillbaks till maten. Till huvudrätt lagade jag lasagne. Om jag var tvungen att välja en maträtt som jag skulle leva på i resten av mitt liv skulle det helt klart bli lasagne. Så gott. Jag tänkte inte presentera mitt recept på lasagne här eftersom jag alltid gör lite olika varianter. Det viktigaste tycker jag är att göra en smakrik god köttfärssås med mycket örter och vin. Låt den puttra länge. Sen föredrar jag att göra egen bechamelsås framför halvfabrikat. Hur enkelt som helst; smält en stor klick smör i en kastrull, strö över några msk vetemjöl och rör om. Tillsätt 1 liter mjölk (3%), lite i taget och lägg i en bit citron och 2 lagerblad. Låt koka under omrörning i 5-10 minuter tills såsen tjocknat. Varva köttfärssås, lasagneplattor och bechamelsås. Avsluta med mycket riven ost och toppa med parmesan.

Min kära vän Anna stod för efterrätten, nämligen chokladmousse. Tack Anna, den var supergod! Till alla chokladjunkies - testa detta! Här kommer receptet:

Chokladmousse
6 port.

150 g mörk choklad (70 el. 85%)
4 ägg
2 dl vispgrädde
en bit vit blockchoklad

Smält chokladen i vattenbad. Vispa grädden lätt. Skilj gulan från vitan. Vispa vitorna till ett hårt skum. Blanda choklad och gulor och rör om. Vänd ner den lättvispade grädden och rör försiktigt. Vänd ner den vispade äggvitan. Rör om. Fördela i portionsformar och låt stå i kylen i minst 2 timmar. Toppa med riven vit choklad och strö över kakao.

Inga kommentarer: