måndag 3 augusti 2009

Österlenstips

Fiskgratäng på Buhres i Kivik

Ale stenar i Kåseberga

Yummy, rökta räkor med aioli på Buhres

Vilka stränder! Mälarhusen

Trots att jag kommer från Skåne har jag aldrig varit mycket på Österlen. Det var först för tre år sedan som jag fick upp ögonen för denna underbara del av Skåne. Jag och T bestämde oss spontant för några dagars semester på Österlen förra veckan. Under våra tre dagar hann vi upptäcka många fina platser och äta flera goda middagar. Jag tänkte därför passa på att dela med mig av några av mina Österlenfavoriter.
  • Det var några vänner till oss som tipsade om Kivik Art Center som många säkert hört talas om genom den omtalade tvisten med Ulf Lundell. Kivik Art Center bjuder på konst på höga höjder med enanstående utsikt över hela Hanöbukten. Häftigt!
  • Fornlämningarna Ale Stenar vid Kåseberga är verkligen värt ett besök. Även här hänförs man av den fantastiska utsikten.
  • Buhres fisk i Kivik. Här hamnade vi faktiskt båda kvällarna. Som malmöbor, vana vid ett stort restaurangutbud, glömde vi av att man bör boka bord när man är på Österlen. Buhres kockar och servitriser gjorde oss dock inte alls besvikna. Minnet av deras fiskgratäng och rökta räkor kommer jag att bära med mig länge. Det bör tilläggas att även på Buhres bör man boka bord i förväg.
  • Även till Ateljé Brännorna hittade vi efter tips från vänner. Gillar man som jag att fylla på köksskåpen med unik keramik är detta ett hett tips.
  • I Glemminge hittar man gårdsbutiken Olof Victors där jag köpte med mig gourmetmüsli som jag nu lyxar till vargdagsmorgnarna med.
  • I Mälarhusen hittade vi kanske Skånes finaste klitterstränder.
  • En bit väster om Södra Melby ligger pizzeriaoasen Friden som är ett ganska omtalat ställe. Här serveras vedugnsbakade pizzor med annorlunda, ekologiska råvaror som jag tyvärr inte fick smaka. Här måste man tydligen boka bord 1-2 veckor i förväg. Men stället är genuint lantligt, ligger mitt ute i ingenstans och kanske är det just därför alla vallfärdar hit. Jag ska absolut boka bord inför vår nästa Österlensweekend i september!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nu kan jag äntligen kommentera din blogg :-) Följer dina inlägg med stort intresse. Det livar särskilt upp min tillvaro här på MAS... KRAM

Carolines favoriter sa...

Carin, glad att du gillar bloggen :-), det är verkligen en glädje att hålla igång den. Krya på dig. KRAM