onsdag 13 maj 2009

Rabarberpaj

Igår hade vi några vänner över på middag. Jag är lite stolt över mig själv för inom loppet av en timme hann jag både handla och slänga ihop en god viltlasange! Lasagnen gjorde jag ungefär såhär men denna gången använde viltfärs istället för älgfärs. Till efterrätt använde jag de rabarber som Angelica gav mig från sin trädgård i fredags och gjorde en klassisk smulpaj med rabarber. Pajen serverade jag med Milda vaniljvisp.

Rabarberpaj
3 stora rabarber, skuren i småbitar
2 dl socker

125 g smör
2 dl vetemjöl
2 dl fiberhavregryn
1 dl råsocker
2 tsk bakpulver
kanel

Blanda ihop de torra ingredienserna med smöret. Enklast är att använda fingrarna. Lägg rabarberna i en pajform och strö över sockret. Strö över riktligt med kanel. Häll över smuldegen och grädda i 175 grader ca 20 min.

1 kommentar:

bakmammorna sa...

Å vad gott! rabarberpaj med havregryn är godast- måste pröva det här receptet! Vi åt också rabarberkräm ikväll :-)