tisdag 19 januari 2010

Len soppa & krämig risotto

Jordärtskockssoppa med knäcke från Vilmas

Svamprisotto med grön sparris

I fredags var min sista dag på jobbet. Om några dagar väntar nya spännande äventyr! Fredagkvällen firade jag med goda vänner och god mat såklart.Vad sägs om en klassisk och len jordärtskockssoppa och en krämig svamprisotto? Ljuvligt gott om jag får säga det själv.

Carolines jordärtskockssoppa
6 port.

600 g jordärtskockor
1 stor morot
2 charlottenlökar
smör
1 1/2 dl vitt vin
6 dl vatten
2,5 dl grädde
salt, peppar
grovt hackad bladpersilja

Hacka löken fint. Skala och skär morot och jordärtskockor i mindre bitar. Fräs löken i smör i en kastrull. Tillsätt övriga ingredienser utom grädden. Låt koka under lock ca 15 min eller tills rotfrukterna mjuknat. Mixa soppan slät. Tillsätt grädden och låt koka upp. Smaka av med salt och peppar. Garnera med persilja.

Svamprisottto
6 portioner

Min risotto gör jag med stor kärlek och den kräver ständig uppmärksamhet under ca en halvtimme då den puttrar ihop och blir krämig och smakrik. Jag har tyvärr svårt för att ange exakta mått i det här receptet men utgå från drygt 1 dl ris per portion.

6-8 dl avoriris
3 st charlottenlökar, fint hackade
2 vitlöksklyftor, fint hackade
lantbuljong i hett vatten
kalvfond på flaska
vitt vin (snåla inte!)
500 ga blandad svamp, jag använde portabello, skogschampinjoner och shitake på toppen
3 dl riven ost, t ex brännvinsost
riven parmesanost
salt, svartpeppar
grovt hackad bladpersilja

Börja med att bryna svampen i lite smör i en panna. Ställ åt sidan.
Sen börjar jag med att låta löken svettas i en klick smör på låg värme i en kastrull, varpå jag tillsätter riset med ytterligare en klick smör och låter det bli genomskinligt. Obs! Rör ordentligt! Tillsätt därefter lite vätska i taget och låt riset suga åt sig innan du häller på nästa omgång. Varva vin och buljong och liten skvätt fond. Glöm inte att röra hela tiden. Proceduren följer samma mönster ca en halvtimme tills riset har perfekt tuggmotstånd. På slutet tillsätter du svampen och osten. Rör om ordentligt och smaka av med salt och peppar. Lägg upp på tallrikar och garnera med bladpersilja, några svampar och parmesanost. Dra ett varv med pepparkvarnen. Det här är verkligen uppskattad bjudmat!

2 kommentarer:

Fröken A sa...

Ljuvligt gott är bara förnamnet.
Såå mumsigt och gott var det och jag ska verkligen prova att laga till detta snart :)

Fröken A sa...

Ljuvligt gott är bara förnamnet.
Såå mumsigt och gott var det och jag ska verkligen prova att laga till detta snart :)