lördag 2 januari 2010

Gott nytt år!





Bloggen och jag tog ett litet juluppehåll men nu är vi tillbaka igen. Gott nytt 2010! Nyårsafton firade vi hemma i huset tillsammans med ett glatt gäng vänner och fantastiskt god mat som vi alla hjälptes åt med. Tack vänner för en härlig kväll och utsökt mat (som jag tycker vi ovetandes lyckades komponera ihop på ett suveränt sätt), sköna dans(solo)nummer och bra spotifyande.

Nyårsmeny 2009/2010

Förrätt: Skummig västerbottensoppa serverad med sikrom, västerbottenost, ärtskott, rödlök och sesamknäcke
Huvudrätt: Halstrad hälleflundra på en bädd av smörslungad savojkål, toppad med räkor och dill, serverad med champagneskum, potatiskaka och ugnsbakad körsbärstomat
Efterrätt: Mörk chokladmousse med hallongrädde
Nattvickning: Ugnsgratinerad tortilla fylld med prosciutto, mozzarella, soltorkad tomat och färsk basilika, serverades med starka jordgubbsdroppar från Gran Canaria

Västerbottensoppa var en riktig höjdare som jag själv kommer att prova på framöver. Perfekt sälta och krämighet, serverades i små koppar, alldeles lagom stora som förrätt. Kocken meddelade att det går lika bra att använda svecia.

Jag är en sucker för chokladmousse. A&P serverade en suverän mousse gjord på smält mörk choklad, vispade äggvitor och lite socker. Normalt sett används nog ofta vispad grädde i chokladmousse men jag fördrar verkligen den utan, så mycket fräschare och inte lika mastigt. Till moussen serverades ett rött dessertvin med smak av russin, perfekt avrundning på middagen.

Framåt tretiden åt vi lyxig nattvickning med smak av Italien som nog gjorde att vi alla vaknade lite piggare och fräschare dagen efter. Tack H&T för denna fina insats!

Jag och T var ansvariga för huvudrätten och med tanke på hur sällan jag lagar fisk var det lite nervöst innan. Men att laga fisk visade sig inte vara svårare än att steka en bit kött. Nu har jag fått blodad tand så ikväll blir det havskatt.

Gott nytt år alla bloggläsare!

Inga kommentarer: