onsdag 13 januari 2010

Hoki i het tomatbuljong med korianderkräm

Jag provlagade ett av recepten ur senaste Allt om mat. I receptet använde man gös men jag använde den hokifilé som vi hade i frysen och i det här receptet kan man nog använda vilken fisk som helst. Smakerna av tomat, eldig sambal oelek, rotfrukter, fisk och koriander funkar utmärkt ihop - supergott! Nyttigt dessutom.

Hoki i het tomatbuljong med korianderkräm
4 portioner

4 st fiskfiléer à 125 g
1 msk socker
en gnutta salt
4 morötter
1 palsternacka
1 purjolök
3 vitlöksklyftor
olja
2 msk tomatpuré
1 1/2 msk sambal oelek
4 dl vatten
2 dl vitt vin
2 msk fiskfond

Korianderkräm
1/2 kruka koriander
1 dl crème fraîche
salt

Gnid in fisken med salt och socker, låt vila ca 15 min i rumstemperatur. Hacka koriandern och blanda med övriga ingredienser. Låt stå kallt. Skala rotfrukterna och skär dem i tunna strimlor. Ansa och skär purjon i ca 5 cm långa bitar. Skär den i tunna strimlor. Förväll rotfrukterna i lättsaltat vatten ca 3 min. Obs! Håll koll så att de inte blir sladdriga. Skölj i kallt vatten.
Finhacka vitlöken. Fräs vitlök, tomatpuré och sambal i lite olja i ca 2 min. Tillsätt vatten, vin och fond och låt koka under lock ca 5-10 min.
Baka fisken i en ugnsform i 150 grader ca 12-15 min (beroende fisksort). Fördela rotfruktstrimlorna i djupa skålar, häll över tomatbuljongen och lägg fisken över. Toppa med en klick korianderkräm, koriander och färska ärtskott. Servera med en bit gott bröd.

1 kommentar:

Fröken Dill sa...

Korianderkräm låter som ett väldigt gott tillbehör. DET vill jag testa.
Hälsar fröken Dill