fredag 10 juli 2009

Thai, OH THAI!

Är det någon mer än jag som kan få plötsliga cravings efter thaimat? Det var syrran som ringde mig på jobbet imorse och frågade efter recept på en god curry. Vi snackade olika recept en stund och sen insåg jag att jag var lika sugen på curry. Eftersom jag fortfarande tänker GI hoppade vi riset ikväll men faktum är att curry klarar sig lika bra utan ris, det funkar som en gryta. Tyvärr kan jag inte ange exakta mått på vad jag använde eftersom allting blev lite hipp som happ. Här kommer ingredienserna i alla fall. Man får smaka av kryddorna (chilin, fisksåsen, ingefäran), det är inte helt enkelt att få till den där typiska thaismaken.

Thaigryta
4-6 portioner

3 stora kycklingfiléer, skuren i strimlor
1 gul lök, hackad
svamp, skuren i bitar
1/2 zuccini, skuren i tärningar
1 gul paprika, skuren i stora bitar
en bit färsk ananas, i stora tärningar
riven ingefära
hericot verts
broccolibuketter
pressad vitlök
1 burk kokosmjölk
kycklingbuljong 2-3 dl
1/2 msk fisksås
1 pressad lime
riven ingefära
Canderel strö
chiliflakes
chilipulver
röd currypasta
sesamolja

Bryn svamp och lök utan att den får färg. Lägg över i en stor gryta. Bryn kycklingen i 1 min på hög värme i sesamolja utan att den blir färdig. Lägg över i kastrullen. Tillsätt koksmjölk, buljong, paprika, zuccini och kryddor. Låt småputtra några minuter, tillsätt sedan hericot vert och broccoli. Slutligen, häll i ananas och låt bli varmt. Servera med cashewnötter, rostade och kryddade med chilipulver och salt.

1 kommentar:

Anonym sa...

låter gott!! Här kockade maken och gjorde leilas pad thai från recept.nu - mycket gott det med! jag lekte med lillemannen och badade :) /sis