tisdag 7 juli 2009

Linssoppa


Jag var sugen på soppa ikväll trots värmen. Jag tittade runt efter lite inspiration i diverse matbloggar och kokböcker innan jag hittade ett eget recept i min gamla receptbok: Världens godaste linssoppa, påhittad i Düsseldorf mars-2007. Det visade sig att mina gamla anteckningar fortfarande gör en god soppa. Världens godaste vågar jag inte kalla den men den blev bra god. Låt inte den långa kryddlistan avskräcka, det funkar att improvisera med de kryddor man gillar och har hemma.

Carolines linssoppa
4 port.

2 dl röda linser
lantbuljong
1 gul lök, grovt hackad
5 vitlöksklyftor, pressade
3 morötter, skurna i bitar
Kryddor: curry, garam masala, spiskummin, örtsalt, chilipulver, paprikapulver, chiliflakes
2 st lagerblad
2 tsk Canderel strö
1 burk krossade tomater

Bryn löken och morötterna i olja. Tillsätt resten av ingredienserna och låt koka 15 min. Mixa med mixerstav. Låt soppan koka upp, salta och peppra. Servera med en rejäl klick creme frâiche och ringla lite olivolja över.



Inga kommentarer: