fredag 29 juli 2011

Kakmonster



Kolla in så fina kakor och tårta min pyssliga syster gjorde när Nils fyllde 2 år i våras. Jag kom att tänka på dessa i och med mitt ständiga sötsug. Har blivit alldeles besatt av kakor och bullar av alla de slag sedan jag blev gravid. Slänger därför in ett bra recept på favoriten jordgubbsgrottor (som hallongrottor fast med jordgubbssylt istället).

Jordgubbsgrottor
ca 20 st

4 1/2 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver
2 1/2 tsk vaniljsocker
200g smör

Fyllning: Jordgubbssylt (fast)

Blanda ihop de torra ingredienserna i en bunke. Skör smöret i tärningar och tillsätt detta. Arbeta snabbt samman till en deg och låt den sedan vila i kylen en stund. Forma degen till valnötsstora bollar och lägg dem i formar, gör en fördjupning i varje kaka och klicka i lite sylt. Grädda mitt i ugnen på 200 grader i ca 10-15 min. Perfekt att ha hemma i frysen och mumsa på när man får gäster eller blir sugen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nu har jag en plåt i ugnen. Hoppas de blir goda! Tog dansk hallonmarmelad i mina.../J

Anonym sa...

Tjena