söndag 25 april 2010

Thaicurry som proffsen

Att laga en bra thaicurry är inte helt enkelt. Själv brukar jag efter ambitiösa försök ofta konstatera att thailändarna gör det bäst själva. Ikväll skryter jag lite för min röda kycklingcurry fick enastående betyg av både sambon och mig själv. Inga konstigheter, det var inte lika svårt som jag trodde. Så här gjorde jag:

500 g stimlad kycklingfilé
2 burkar bambuskott
1 burk kokosmjölk
3-4 tsk röd currypasta
3-4 tsk fisksås
2 tsk socker
4 limeblad
2 vitlöksklyftor, fint hackad
3 st fint hackade chili
2 dl kycklingbuljong
färsk koriander (el. thaibasilika)

Fräs fint hackad vitlök i lite neutral olja. Tillsätt currypastan och rör om ordentligt. Häll på hälften av kokosmjölken, fisksåsen och sockret. Rör om. Lägg i kycklingbitarna, rör väl, tillsätt bambuskott och kycklingbuljong. Nu ska limeblad och chili tillsättas och sedan låter du curryn koka på svag värme under lock tills kycklingen är färdig. Servera med färsk koriander och jasminris i djupa skålar. Nästan som i Thailand!

Inga kommentarer: