onsdag 28 oktober 2009

Saffransdoftande soppa med hetta

Min kameraladdare är på vift efter flytten. Förbaskat irriterande när man som matbloggare fixat ihop en fin soppa som ska dokumenteras. Låt inte avsaknaden av bildbevis avskräcka er från att prova den här soppan. Jag utgick från ett recept som jag hittade i senaste Allt om mat men ändrade eftersom jag inte hade alla ingredienserna hemma. Den som hävdar att man inte blir mätt på soppa ska prova denna!

Saffransdoftande linssoppa med chorizo
4 portioner

1 fint hackad gul lök
2 fint hackade vitlöksklyftor
chiliflakes
2 buljongtärningar (jag valde kyckling)
3 msk tomatpuré
5-6 dl vatten
3 dl kokta röda linser
1 burk cannelinibönor
1 burk majs
1/2 paket saffran
4 hackade tomater (el. 1 burk krossade tomater)
3 chorizokorvar skuren i slantar (välj en sort med högt köttinnehåll)

Låt lök och vitlök mjukna i olivolja i en gryta tillsammans med chilin. Tillsätt tomatpuré, saffran stött med en bit socker och buljongtärningar. Fräs ca en minut. Häll i övriga ingredienser förutom korven. Låt småputtra 10 minuter. Häll i majsen. Smaka av med salt och peppar. Stek korven och lägg i soppan.

Inga kommentarer: