söndag 18 oktober 2009

Fredag i förorten

I fredags var det höstmiddag i förorten, vad kan väl då passa bättre än en mustig Boeuf Bourguignon. En av mina absoluta favoriträtter. Jag kan stolt meddela att gästerna åt grytan med sked på slutet för att få i sig den goda rödvinssåsen! Hemligheten bakom den bästa boeufen är att inte snåla med vinet och låta den koka länge (!), min puttrade nog i två timmar. Förbaskat gott om jag får säga det själv.

Boeuf B. (jobbig stavning för icke-fransoser)
ca 8-9 port.

2 kg fransyska (el. nötkött, högrev)
3 morötter
3 gula lökar, skivade
salt, svartpeppar
1 flaska rödvin (synd att slösa med ett dyrt, spara det till den färdiga grytan istället)
7-8 dl köttbuljong (skippa glutamat-tärningarna)
4 msk tomatpuré
en knippe färsk timjan
3 lagerblad
5 vitlöksklyftor
20 st steklök
500 g champinjoner, skivade
2 pkt tärnat bacon

Skär köttet i tärningar och bryn i en panna. Lägg över i en stor gryta, tillsätt lök, morot i tjocka skivor, salta och peppra. Tillsätt vin, buljong, tomatpuré, timjan och lagerblad. Pressa i vitlöken. Låt puttra länge, gärna 2 timmar.

Skala steklöken och fräs dem i smör i en panna. Häll på lite vatten och låt dem sjuda mjuka. Stek bacon och chaminjoner. Fräs ihop allt.

Tillsätt baconblandningen i grytan precis i slutet av kokningen. Smaka av med salt och peppar. Klipp över rejält med fräsk timjan. Servera med mandelpotatispuré.

3 kommentarer:

J sa...

Mmmmm ser ut och låter gott! Det sk jag prova snart. Vet du att du snart har 1års jubileum på bloggen? Du började 21/10 2008 :) det får du fira!

Anna sa...

Attans att jag inte fick med mig rsterna av den goda grytan till jobbet imorgon ;) Tack för en supermysig kväll och en trevlig brunch igår!

Kramis

H sa...

Det här ser jättegott ut! Tack för att du påminner om en gammal klassiker. Ska nog ta och göra en liknande gryta någon dag.

Och kul att du är tillbaka på bloggen och skriver lite mer igen. Hoppas renoveringen går framåt.

//Helene C