tisdag 14 april 2009

Muffinaddict

För inte så längesedan bloggade jag om mina hälsomuffins med smak av kanel, kardemumma och äpple. Ikväll testade jag en annan variant av hälsomuffins med mosad banan. Perfekt att mumsa på en vardagskväll framför tvn.

Bananmuffins
12 st

1/2 dl havrekli
1/2 dl linfrö
knappt 3 dl fullkornsvetemjöl
1 tsk bakpulver
salt
1 tsk kanel
1/2 tsk kardemumma
1 tsk vaniljsocker
2/3 dl råsocker
2 ekologiska ägg
1/2 dl olja (jag använde smaklös risolja)
2 mosade bananer
1 dl filmjölk

Blanda havrekli, mjöl, linfrö och kryddor i en bunke. Vispa ägg och socker poröst i en skål. Häll försiktigt i olja, mosad banan och filmjölk. Blanda mjölblandningen med äggsmeten och häll upp i muffinsformar. Strö över lite havregryn och linfrö på toppen. Grädda i 225 grader ca 15 min.

Inga kommentarer: