söndag 22 mars 2009

Lördagsbak




Kapten H kom på besök igår och då passade jag på att baka en kaka. Mjuk pepparkaka är en absolut Carolinefavorit. Att baka är för mig terapi - jag älskar att mäta upp, blanda, vispa och se vad som händer i ugnen. Filmjölken gör kakan saftig och god men mjölk funkar också bra. Följ receptet och titta på mina pedagogiska bilder.
Mjuk pepparkaka
2 ägg
3 dl vetemjöl
3 dl socker
2 tsk bakpulver
2 tsk kanel
1 tsk stött kardemumma
1 1/2 dl filmjölk (mjölk funkar också)
100 g smält smör
Smält smöret och låt svalna. Smörj och bröa med form med ströbröd eller kokosflingor. Vispa ägg och socker poröst. Blanda mjöl, bakpulver, kanel och kardemumma i en skål. Rör försiktigt ner mjölet i äggblandningen. Häll i filmjölken och till sist smöret. Häll i en form och grädda i 175 grader 40-50 min.

2 kommentarer:

M sa...

Mums vad gott! Du skulle haft min fina nya Dualit-visp jag fick av mam i födelsedagspresent, det är skillnad på vispar och vispar om man säger så. /sis

Kapten H sa...

Jag kan intyga att kakan var lika god som den ser ut. Inte heller lasagnen gick av för hackor. Inte så dumt med ugn ändå.