måndag 6 september 2010

Bullfrossa

Det har varit tyst i bloggen den senaste månaden. Tänk om man skulle göra ett nytt försök att väcka den till liv? Jag provar. Veckorna springer iväg och snabbt har man kastats in i en stressig vardag igen. Jag gillar hösten men jag känner ändå lite vemod inför den. Har lite svårt att acceptera att den ljuva sommaren faktiskt är slut. Nåja, för denna gång i alla fall. Vad är då bästa botemedlet mot vemod? Sväng ihop egna kardemummasnäckor. Göm dem sedan i frysen (de som blir över efter första bullfrossan vill säga) och upptäck glädjen i att bjuda på smaskiga hemmagjorda snurror. Och du en sak till, det är inte i detta receptet som man håller igen på smöret.

Kardemummasnäckor
ca 25 st

Vetedeg
12 dl vetemjöl
3 dl standardmjölk
1,25 dl strösocker
100 g smör rumstempererat
1 ägg
1,5 tsk salt
2 msk krossade kardemummakärnor
3/5 pkt jäst

Blanda alla ingredienser i en bunke och knåda i 10-15 minuter (!). Har du en tjusig kitchen aid eller liknande kör du degen i denna 10 min. Låt degen vila övertäckt med en bakduk ca en timme. Den ska bli dubbel storlek.

Fyllning
smör
50% strösocker
50% råsocker
krossade kardemummakärnor
kanel

Kavla ut degen så att den blir ca 3 mm tunn och 30 cm bred. Bred ut rikligt med smör, strö sedan över socker, kardemumma och kanel. Snåla inte. Rulla ihop degen och skär ut ca 25 bitar. Lägg bullarna i bakformar på en plåt och låt jäsa ca 60 min under bakduk. Strö över lite råsocker och kardeumma på toppen, grädda dem sedan i ugnen på 230 grader ca 6 min.

Inga kommentarer: